logo
TUKI

ukk

Usein Kysytyt Kysymykset (UKK)

Markus
2025-07-03

Tässä artikkelissa on vastauksia sovellukseen liittyviin yleisiin kysymyksiin.

Reittisuunnittelu

En saa reittiä kulkemaan halutulla tavalla

Automaattireititys reitittää valitun reititysprofiilin (esim. "gravel") mukaan, etsien lyhyimmän reitin joka noudattaa profiilin asettamia rajoituksia ja painotuksia reitille. "Jalan / MTB suorin" profiili piirtää kaikkein suoraviivaisimmin reitin.

Yksi yleinen ongelma automaattireitityksen kanssa on, että se kieltäytyy menemästä jollekin tielle tai polulle. Kyse on silloin siitä, että reititysprofiili ei salli kyseisen väylän käyttöä, esim. väylällä on kulku kielletty. Huom. väylien ominaisuudet tulevat OpenStreetmap-kartta-aineistosta, jossa saattaa olla puutteita tai virheitä.

Joskus ongelma on se, että jollakin alueella ei kartassa ole polkuja ja haluat silti reitin kulkevan sinne.

Kummassakin ongelmassa kannattaa hetkeksi kytkeä automaattireititys pois päältä, ottamalla vasemmasta sivupalkista (kännykällä saa näkyviin hammasratas-painikkeesta vasen alakulma) pois päältä valinnan "Seuraa teitä ja polkuja": tällöin reittiviiva on suora viiva reittipisteiden välillä.

Lisää ohjeita reittisuunnitteluun löydät tämän Youtube-linkin takaa: Trailmap Suomi opasvideot.

En saa kopioitua reittiä vaikka tallennan sen eri nimellä

Reitin nimen muutos tallennuksessa ei tee siitä automaattisesti kopiota, koska reitin tunniste ei ole sen nimi vaan siihen liitetty numerokoodi. Voit kuitenkin tallentaa reitin uutena kun Tallennus-dialogissa muutat ensin nimen ja valitset sitten alhaalta "Luo uusi" painikkeen.

Voit myös tehdä kopion reitistä valitsemalla "kopioi"-toiminto reittikortista tai reitti-esittely sivulta. "Kopioi"-toiminto löytyy "..."-valikosta.

Kirjautuminen, yhdistäminen Strava & Garmin

Salasanan vaihto tai unohtuminen

Sähköposti & salasana vaihtoehdossa voit vaihtaa salasanan tai palauttaa unohtuneen salasanan "kirjaudu"-sivulla: aivan sivun alalaidassa on "Unohditko salasanan?"-painike. Huom. Tämä painike on vain näkyvissä kun olet kirjautunut ulos. Jos siis haluat vaihtaa salasanasi, niin kirjaudu ensin ulos.

Google kirjautuminen, Plus-tilaaminen tai Strava / Garmin yhdistäminen ei toimi

Usein syynä on jonkinlainen mainonnanesto-sovellus (esim. selainlisäke) tai tietoturvaohjelmisto (esim. F-Secure), joka liian innokkaasti estää Trailmap-sovelluksen kirjautumistoimintoja. Nämä otsikon kirjautumistoiminnot usein selaimella avaavat erillisen ikkuna (ns. popupin) ja jos tämä estetään niin kirjautuminen ei toimi

Apple-kirjautuminen ja Trailmap Plus-tilaus

Jos kirjaudut sovellukseen ensimmäistä kertaa Apple-laitteella käyttämällä "Kirjaudu sisään Applella" vaihtoehtoa niin sinulle luodaan käyttäjätili Apple-tunnuksellasi. Jos olet valinnut aiemmin Apple-laitteessasi "Suojattu lähetys" -toiminnon niin rekisteröityminen tapahtuu Applen luomalla sovelluskohtaisella email-tunnuksella - tämä mahdollistaa Trailmapin käytön, mutta siitä seuraa jonkin verran ylimääräistä hankaluutta (kuten kaikissa sovelluksissa tällä Applen menetelmällä...).

Jos teet Plus-tilauksen web-versiolla, sinun pitää Stripe maksupalvelussa käyttää Applen luomaa email-osoitetta, löydät sen seuraavasti: 1) Avaa Applen "Asetukset"-sovellus, 2) sen ylälaidasta avaa "Apple id jne." valinta, 3) valitse listalta "Kirjaudu sisään Applella" ("sign in with Apple) ja 4) avautuvalta listalta valitse "Trailmap" ja 5) edelleen avautuvalta sivulta näet sovelluskohtaisen email-osoitteesi, joka on muotoa xxxx@privaterelay.appleid.com (xxx on jokin kirjain-numeroyhdistelmä).

Trailmap tilaus ei näy sovelluksessa

Välillä tilaus ei näy kun olet ostanut tilauksen yhdellä laitteella ja sitten käytät Trailmap-sovellusta toisella laitteella. Toimi silloin seuraavasti: Tarkista ensin, että olet kirjautunut samalle käyttäjätilille (eli sama email-tunnus) kuin millä teit ostoksen. Jos käyttäjätili on sama niin kirjaudu ulos ja heti perään takaisin sisään: tämä päivittää tilaustiedot.

Yleisin syy siihen, että tilaus ei näy on vahingossa useamman käyttäjätilin käyttäminen luominen käyttämällä eri kirjautumistapoja.

Sovelluskaupasta tehty ostos voidaan helposti siirtää myös toiselle käyttäjätilille: kirjaudu haluamallasi tilillä mobiilisovellukseen laitteella millä teit ostoksen. Mene sitten asetukset --> tilin tiedot --> tilaukset tiedot ja paina "palauta ostoksesi"-painiketta.

Tilaukset

Plus-tilauksen päättäminen: miten käy omille reiteille, reittijäljille ja kartoille?

Jos päätät Plus-tilauksesi niin ilmaisversion rajoitukset astuvat voimaan: Voit käyttää vain max 3 reittiä ja reittijälkeä, ei omia karttoja. Reittisi, reittijälkesi ja karttasi ("käyttäjän sisältö") kyllä pysyvät kaikki tallessa Trailmapin tietokannassa. Kun taas uusit Plus-tilauksen niin pääset käyttämään kaikkia luomaasi sisältöä.