logo
TUKI

mobiili

Paikannus ei toimi?

Markus
2024-05-24

Mitä tehdä kun paikannus ei toimi Trailmap-sovelluksessa, joko sovelluskaupasta asennetussa natiivisovelluksessa tai sitten selaimen kautta avatussa Trailmap verkkosivulla (eli web-versio sovellusta)? Lähes aina syy tähän ongelmaan on siinä, että käyttäjä on vahingossa tullut kieltäneeksi paikannuksen käytön, joko sovellukselta tai selaimelta / verkkosivulta. Käyttäjän yksityisyyden suojelemiseksi puhelin (tai tietokone) kysyy käyttäjältä aina lupaa paikannuksen käyttämiseen ja jos tähän vastaa kieltävästi niin paikannus ei toimi.

Natiivisovelluksen osalta helpoin tapa saada paikannus taas toimimaan on poistaa sovellus ja asentaa uudelleen. Sitten aiempaa tarkempana vain sen paikannuksen luvan antamisen kanssa! Osaava käyttäjä voi myös muuttaa asetuksista sovellukselle annettuja oikeuksia (paikannukseen), mutta tämä edellyttää osaamista liikkua syvällä asetusten valikkorakenteessa.

Web-version osalta ongelma voi olla joko selaimen ja / tai Trailmap-verkkosivun oikeuksissa paikannukseen. Testaa ensin selain: avaa "https://maps.google.com" verkkosivu, huom. älä anna puhelimen avata sovellusta jos se sitä ehdottaa, vaan avaa nimenomaan verkkosivu. Kokeile sitten toimiiko paikannus Google Maps sivulla - jos se toimii, niin selain on kunnossa. Jos ei toimi, niin puhelimen asetusten avulla anna selaimelle oikeudet paikannukseen. Trailmap-verkkosivulle pitää antaa erikseen oikeudet paikannukseen: Parhaat ohjeet tästä löytyy Googlen sivuilta https://support.google.com/websearch/answer/179386. Valitettavasti ohjeet vaativat hieman tietoteknistä osaamista, koska riippuen puhelimesta ja verkkoselaimesta pitää tehdä erilaisia toimia. Lopuksi on vielä paras sulkea kokonaan selain tai jopa käynnistää puhelin, jotta muutetut asetukset varmasti aktivoituvat.