logo
TUKI

trailmap

Uusi Trailmap v2 WOW!

Markus
2024-04-15
Uusi Trailmap v2 WOW!

Jos Trailmapin aikaisempi versio (jäljempänä "v1") on tuttu, niin uuden version seuraavien ominaisuuksien pitäisi tuottaa mukava "wow"-fiilis.

  1. Uusi Trailmap-kartta: Uusi Trailmap-kartta korvaa vanhat "3D MTB", "MTB" ja "MTB Talvikartta" tasot. Tämä uusi kartta pohjautuu vektorikartta-teknologiaan mikä tekee siitä todella nopean & tarkan, tarjoaa zoomauksen ilman pykäliä ja yhdistää joustavasti parhaan kartta-aineiston OpenStreetMap:sta, Maanmittauslaitoksen maastotietokannasta & ilmakuvista, kansallisesta LIPAS-tietokannasta liikunta- ja ulkoilupaikoista ja muista paikkatietolähteistä. Uutta karttaa on myös mahdollista muokata monipuolisesti. Trailmap-vektorikartan lisäksi tarjolla on MML maastokartan tyylinen "MMLv2"-vektorikartta, joka on sisällöltään yksinkertaisempi (MMLv2 on vielä hieman keskeneräinen odottaen MML:n uudistuksia kevään 2024 aikana). Uutta Trailmap-karttaa vastaavaa ei markkinoilta muista sovelluksista löydy!

Uusi Trailmap-kartta: kattavasti polut luokiteltunaUusi Trailmap-kartta: kattavasti polut luokiteltuna

  1. Reittisuunnittelu täysin uudistettu: Trailmap v1 on aina ollut kelpo väline nopeaan reitin luonnosteluun: valikoima erilaisia karttatasoja ja nopea reitinpiirto yksinkertaisen peruutus-toiminnon (pikanäppäin "z") kera on huomattavasti nopeampi kuin vaikkapa Komootin kankea monta klikkausta per reittipiste tai Stravan "mitenkähän tekninen tuo kartalla oleva polku on" arvailu, saatikka Karttaselaimen "vain suorat viivat". Uusi Trailmap tukee nyt myös monipuolisesti jo piirretyn reitin muokkausta jolloin luonnoksesta saa tehtyä myös lopullisen version sen sijaan että piirtäminen täytyisi aloittaa alusta. Reitin piirto ja muokkaus toimii hyvin myös mobiililaitteissa kosketusnäytöllä ja erityisesti tabletin hieman isommalla ruudulla reittisuunnittelu sujuu erinomaisen hyvin vaikka tv:tä toisella silmällä katsellessa.

Uusi reittisuunnittelu toimintoUusi reittisuunnittelu toiminto

  1. Eri lajeihin sovitetut kartat: Erityisesti gravel-pyöräilijälle tai maantiepyöräilijälle joka ei arastele satunnaisia sorateitä: Uusi Trailmap-kartta tarjoaa myös version gravel-pyöräilyyn, tässä karttaversiossa on korostettu lajiin sopivat reitit jotta on nopeampi hahmottaa reittiverkoston eri vaihtoehdot. Lisäksi kartalle voi tuoda myös Digiroadin erilaiset karttatasot (esim. "DR Päällystetty Tie" tai "DR Nopeusrajoitus") ja karttanäkymän pikanäppäin "välilyönti" tuo näkyviin erinomaisen havainnollisen yleiskuvan tieverkoston rungosta eli missä autot kulkevat. Sitten joko reitittämään sitä pitkin tai mieluummin välttelemään...Kokeile myös Stravan HD Heatmapin määrittelyä, joka vaatii hieman vaivaa, mutta palkitsee, lue ohjeet. Lisää tietoa ja vinkkejä kartoista tästä ohjeesta.

Graveliin sovitettu karttaversioGraveliin sovitettu karttaversio

Ilmakuva on myös kätevä reittien miettimiseenIlmakuva on myös kätevä reittien miettimiseen

  1. Reititysprofiilit: Reititysprofiili vaikuttaa siihen miten Trailmapin automaattireititys toimii eli mitä teitä ja polkuja pitkin reitti kulkee. Trailmap v1 reititysprofiili oli "suorin reitti" tyyppinen eli se ei juurikaan valikoi mitä uraa seurataan - tämä sopii suht hyvin (teknisillä poluilla ajettavaan) maastopyöräilyyn ja polkujuoksuun jossa reitinsuunnittelu tapahtuu klikkaamalla tiheään reittipisteitä joilla ohjataan reititystä, mutta huonosti esim. gravel-, retki- tai maantiepyöräilyyn jossa mieluummin aika harvakseltaan valitsisi reittipisteitä ja antaisi reititysalgoritmin valita älykkäästi välineelle soveliaat reitit. Uuden Trailmapin reititys on nyt lajikohtainen ja älykäs. Trailmap myös varoittaa jos automaattireitityksen reitti kulkee jonkin riskipitoisen tien tai polun kautta, esim. maantiepyörällä tietä pitkin jonka pintaa ei tunneta (asfaltti, sileä vai karkea sora). Reitille näytetään myös korkeusprofiili ja millä pinnoilla (asfaltti, sora, maa) reitti kulkee.

  2. Käyttäjätili ja omat reitit: Trailmap v1 salli reittien tallennuksen, mutta niiden hallinta oli sen verran hankalaa, että tuskin sitä kovin moni käytti. Lisäksi reittien siirto Trailmapin natiivi mobiilisovellukseen oli hidasta ja hankalaa. Uusi Trailmap tuo tutun toiminnallisuuden monista muista sovelluksista, jolla saa talletettua oman datan käyttäjätilille, jolloin se on käytössä eri koneilla ja laitteilla (jatkossa siis myös Trailmapin seuraavana uusiutuva natiivi mobiilisovellus).

  3. Parempi "reittijälkien" tuonti kartalle: "Reittijäljet" tarkoittaa tässä laajasti vektorimuotoista paikkatietoa, gpx- & kml-tiedostot, Strava-aktiviteetit jne. Reittijälkien tuonti kartalle reittisuunnittelun tueksi tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia, esim. Veloviewer "Tilehunterit" voivat tuoda käymättömät ruudut kartalle 1 tai Wandrer-katuja jahtaavat suoraan Wandrerin kmz-tiedoston.

  4. Kartoittajan näkymät: Valmiita ja itse määriteltäviä ns. Overpass API hakuja karttapohjalle esim. näyttämään missä on luokittelemattomia polkuja, teitä ilman surface-tagia, ongelmallisia tagayksia jne.

Trailmap on uudistunut myös "konepellin alta" ja uusi tekninen toteutus tukee huomattavasti aikaisempaa nopeampaa uusien toiminnallisuuksien kehittämistä. Uusia Wow-toiminnallisuuksia on siten tulossa lisää koko ajan.


Viitteet

  1. Veloviewer käymättömät tiilet. Katso ohjeet KML export of unexplored Veloviewer tiles miten saat Velovieweristä KML-muodossa käymättömät tiilet ja voit tuoda suoraan uuteen Trailmappiin tämän tiedoston tiilimetsästysretken suunnittelun pohjaksi. Huom. Statshunters osaa tehdä myös KML-exportin, mutta tiedoston koko on paljon suurempi.