trailmap
Alla kauden 2025 postausten sarja "gravel-reitit" uusimmasta vanhimpaan. Mukana myös linkki Facebookin postaukseen, jonka ohessa käyty keskustelu.
Facebook: https://www.facebook.com/groups/hiekkatiepyoraily/posts/10006130639478071
Unelma gravelia
Haluatko löytää kesän seikkailuihin parhaat gravel-reitit? Hieno gravel-reitti harvoin syntyy vahingossa, ja pieni panostus suunnitteluun maksaa itsensä moninverroin takaisin.
Tämä postaus aloittaa sarjan, jossa käydään läpi, miten tehdään hieno gravel-reitti:
Sarjan ja sen vinkkien pohjana on Trailmap-karttasovelluksen kehitystyö (https://trailmap.fi ja "Trailmap Suomi" sovelluskaupoissa). Sovellus luotiin alun perin ratkomaan maastopyöräilyn haaste "missä ajettavia polkuja?" ja on sen jälkeen laajentunut tukemaan myös gravelia, jota itsekin nykyään eniten harrastan. Sitä kehitetään ripeällä vauhdilla, omien ajolenkkien ja käyttäjien palautteen pohjalta.
Gravel-reitteihin liittyviä asioita on tullut pohdittua jokunen sata tuntia, sekä fillarilla liikkuen että sovelluksen suunnittelun parissa. Tarjolla olevat muut sovellukset ovat myös varsin tuttuja — tarkoitus on nimenomaan ratkoa niiden puutteita Suomen oloissa ajettavan gravelin kannalta.
Ensimmäinen osa julkaistaan huomenna. Haluatko vaikuttaa sarjan sisältöön? Kerro kommentissa, mikä osa reittisuunnittelussa sinulle on haastavinta tai kiinnostavinta.
Facebook: https://www.facebook.com/groups/hiekkatiepyoraily/posts/10012628012161667/
Yleiskartta, Kemiönsaaren gravel-paratiisi
Zoomaa karttaa ulospäin, näet isomman alueen ja kartta yksinkertaistuu. Mitä isompi näyttö sitä parempi. Trailmapissa on haettu tarkkaa tasapainoa sille, että ulospäin zoomatessa kartta näyttää riittävän yleiskuvan: tieverkosto, isommat tiet eroteltuina pienemmistä ja sorateistä, pellot, luonnonsuojelualueet, kylät - olennaisia asioita siihen kun ideoit minkälaiset reitit olisivat mahdollisia ja myös mielenkiintoisia. Muut johtavat sovellukset ovat hakeneet erilaisen tasapainon, jossa yleiskuva on kyllä esteettisen vihreäpohjainen, mutta myös niin yksinkertainen, ettei siitä ole juurikaan apua reitin ideoinnissa.
Trailmapin kartta-asetuksista (kartan vasen laita "kartta"-painike) voit muuttaa karttaa seuraavasti:
Gravel-variantilla näet tarkemmin tien pinnoitteet ja pienemmätkin tiet
Paikat ja Reitit päällä - valittu "Rannikkoreitti" lisätietoja varten
Ajatus reitistä alkaa monesti hahmottua joidenkin reittiä määrittävien kiintopisteiden pohjalle: tuo paikka pitäisi nähdä, noita teitä en ole ennen ajanut, tuolla olisi hyvä taukopaikka, tai ajatus on yhdistää tutut suosikkiväylät vaihtelun nimissä johonkin uuteen.
Tässä vaiheessa voikin alkaa jo hahmottelemaan reitin kulkua piirtämällä sitä kartalle: Reittisuunnittelu auki, oikean reititysprofiilin valinta ja sitten vain klikkailemaan lähtöpisteen perään reitiltä kiintopisteitä - reitityskone tekee automaattisesti reitin, kertoo myös minkälaisia teitä pitkin se kulkee ja miten pitkä reitti on. "Peruuta"-toiminnolla voit nopeasti peruuttaa takaisin pätkän tai vaikka koko reitin ja tehdä uuden kokeilun.
Trailmapissa on reitin piirrosta ja reitityksestä pyritty tekemään erittäin nopea, graveliin rohkea (mutta ei yltiöpäinen) reitin valinnassa, ja kertomaan heti ja näkyvästi reitin olennaiset yksityiskohdat (tien pinnoite, huomiot & varoitukset). Tavoite on ollut mahdollistaa nopea kokeileva reitinpiirtäminen.
Reittisuunnittelun keskeinen toiminto on sovelluksen automaattinen reititys ts. kun klikkaat lähtöpisteen lisäksi reittipisteitä reitin varrelta, niin sovellus automaattisesti rakentaa sinulle reitin joka kulkee fiksusti teitä ja osin kenties polkujakin pitkin. Hyvässä sovelluksessa voit kertoa minkälaisen reitin haluat: gravel, maastopyöräily, maantiepyöräily jne. Sovelluksissa on eroa vaihtoehtojen määrässä kuin myös siinä mitä reititysprofiilit, esim. "gravel", käytännössä tarkoittavat.
Kun reittiviiva on sitten syntynyt, pitäisi käyttäjän pystyä arvioimaan reittiä, sen sijaan että sokeasti luottaa reititykseen: Millaisilla teillä tai poluilla reitti kulkee? Onko joku osa reittiä sellainen että käyttäjä haluaakin muuttaa reitin kulkua. Entäs jos joku pätkä onkin liian vaikeata ajaa gravelilla, onko sille olemassa hyvä vaihtoehto? Hyvä sovellus antaa käyttäjän kurkistaa reittiviivan alle jotta voi katsoa mitä väyliä pitkin reitti menee ja sovellus voi myös kertoa käyttäjälle huomioita ja varoituksia reitistä, jotta käyttäjä voi nopeasti arvioida jonkin reitin osan (esim. polun pätkän tai metsäautotien jonka kuntoa ei tunneta). Useimmiten on tarve tehdä vähintään pieniä muutoksia automaattisen reitityksen ensimmäiseen ehdotukseen.
Reitityksen erot valkenevat kenties parhaiten katsomalla esimerkin kautta miten eri sovellukset reitittävät. Kuvissa eri sovellusten suoritus suht vaativalle reittipisteiden välille, jossa lyhin tie on tunkattavaa polkua.
Trailmap kertoo Stravan ja RWGPS tavoin suoraan reittiviivan kuvioinnilla onko asfalttia vai muuta pintaa, sen lisäksi vielä keltainen ja punainen reunusväri kertoo onko reitillä huomioita tai varoituksia. Kun näitä merkintöjä oppii tulkitsemaan niin on helppo nopeasti tarkastaa reitistä ne tarkastamisen arvoiset kohdat.
Melkoiset on erot sovelluksissa. Osalla seikkailut pusikoissa tulevat yllättäen ja tilaamatta, toisissa on reitti paremmin suunnittelijan hyppysissä. Ja toisaalta graveli muuttaa kovin asfalttipainotteisiksi toisissa sovelluksissa, josko on sitten suht turvallista.
Trailmap: Soraa ja hieman asfalttia. Reittiviivasta näkee myös suoraan alun haastepaikan: tuo pätkä on isomman raekoon "gravelia".
RideWithGPS "paved" profiililla menee asfalttia pitkin aina kun vain voi. Turvallista, mutta ei oikein gravelia.
RideWithGPS "unpaved"-profiililla on "yli vaan että heilahtaa" eli reitti menee suoraan erittäin haastavia polkuja pitkin, jotka ovat gravelilla tunkkausta
Strava: rohkea reititys polkuja pitkin, ei pusikkoa, mutta varmaa tunkkausta gravelille
OutdoorActive: Kuten RideWithGPS eli asfalttia mieluummin kuin ulkoiluväylää ja latupohjaa.
Komoot: Tismalleen sama reitti kuin Trailmapilla tällä pätkällä. Erot ovat siinä mitä sovellus kertoo reitistä.