trailmap
OpenStreetMap-kartan MTB-luokitus (mtb:scale ja sitä täydentävät tagit) kertoo varsin käyttökelpoisesti polkujen ajettavuuden maastopyöräilyn kannalta. Luokitus helpottaa merkittävästi reittien suunnittelua: Luokituksen olemassaolo jo yksinään kertoo siitä, että joku maastopyöräilijä on ajanut polkua ja katsonut hyväksi luokitella sen. Luokitus puolestaan kertoo kohtuullisella tarkkuudella polun ajettavuudesta.
Keskustelua on välillä ollut MTB-luokituksen tarkkuudesta ja objektiivisen arvioinnin haasteista: keltainen polku yhdellä alueella & maastotyypissä (esim. harjualue) saattaa olla huomattavasti helpompi kuin toisella alueella (esim. perinteinen sekametsä, enemmän kiviä ja juuria). Eroista ja virhemarginaalista huolimatta MTB-luokitus antaa käytännössä riittävän luotettavan pohjan reittisuunnitteluun: esim. jos haluaa oikein helppoa, niin poimii vihreätä ja hieman keltaista, vältellen oranssia --> todennäköisyys on suuri, että reitillä aloittelijakin viihtyy ja pyörää ajetaan, eikä tunkata.
Gravel-pyöräilyn osalta tilanne ei ole ollut yhtä hyvällä tolalla: Graveliin on toki kartalta helposti löydettävissä käyttökelpoisia väyliä (isompia sorateitä, sorapintaisia ulkoiluväyliä, helppoja polkuja) - mutta gravel-pyöräilyn etujen täysimittainen hyödyntäminen "aja lähes missä vaan, monipuolisimmat pyöräilyreitit" on haastavampaa. Ja mitä seikkailuhenkisempiä reittejä suunnittelee, niin sitä helpommin päätyy väylille, jossa gravelilla ajo on joko hyvin hidasta & raskasta tai jopa mahdotonta.
Gravel-reittien haasteen voisi kiteyttää niin, että isoilla teillä (missä ajavat autotkin) ja kaupunkialueella väylien luonteet ovat selkeitä ja toisaalta toisessa ääripäässä eli MTB-luokitelluilla poluilla on olemassa ainakin kohtuullinen arvaus ajettavuudesta (vaikka MTB ja gravel eroavatkin toisistaan merkittävästi polkuajossa). Mutta siinä välillä metsäajotiet, latupohjat ja osa ulkoiluväylistä ovat haasteellisempia, koska niiden laatua ei ole kartalta yhtä helppo päätellä ja automaattireititystä käytettäessä reititysmoottorilla haaste on vielä suurempi.
Kaikki metsästä löytyvät väylät eivät ole shamppanjagravelia...
Gravel-reittisuunnittelun iso mahdollisuus on "joka lenkille oma reitti", tarjoten mahdollisuuden väylien kattavaan koluamiseen ja tuttujenkin väylien ajamiseen aina uusissa kombinaatioissa. Tämän mahdollistaminen vaatii kyvyn nopeaan reittisuunnitteluun: reitti kasaan muutamalla klikkauksella ennen lenkkiä ja sovelluksen käyttöliittymän pitää nopeasti & havainnollisesti kertoa onko reitillä kohtia, jotka pitää tarkastaa ja harkita mahdollista uudelleenreititystä.
Trailmapin uusin versio ratkoo ym. tarvetta tarjoamalla edelleen tutun melko rohkean gravel-reitityksen ts. reitityksen, joka ei arastele liikaa käyttää pienempiäkään väyliä, mutta toisaalta osaa fiksusti välttää esim. liian hankalia polkuja. Uusi versio näyttää väylille uuden "gravel-luokituksen" ja sen mukaiset varoitukset. Varoitukset näkyvät suoraan väreinä korkeusprofiilissa ja korkeusprofiilia klikkaamalla pääsee nopeasti reitillä klikattuun kohtaan. Tällä tavalla sekä reitin tarkastettavat kohdat näkyvät yhdellä silmäyksellä ja niiden nopea tarkastus on helppoa & nopeaa.
Trailmapin uusi gravel-luokitus on "virtuaalinen" ts. se ei pohjaudu mihinkään yhteen uuteen OSM-tagiin (gravel:scale ei löydy OSM-datasta), vaan sensijaan olemassa olevaa OSM-dataa on pyritty tulkitsemaan mahdollisimman tarkasti ja sen pohjalta määrittelemään gravel-luokat:
Luokka | Kuvaus | OSM-tagit |
---|---|---|
0- | Asfaltti | surface & highway |
0 | Pyörätie (sora) tai oletettu (mutta ei varma) asfaltti | highway & tracktype=grade1 |
0+ | Soratiet, ulkoiluväylät ja vastaavat (lanauksen riski!) | lukuisia eri OSM-tageja |
1 | Usein luokkaa 0+ vastaavia, mutta riski pykälän suurempi | lukuisia eri OSM-tageja |
2 | Ok lyhyiksi yhdysväyliksi, mutta hitaita / riski pitempään ajoon | lukuisia eri OSM-tageja |
3 | Tuntematon ja riskiä ei voi arvioida | esim. highway=track ilman muita tageja |
4 | Tunnistetusti erittäin haastava tai ajokelvoton | lukuisia eri OSM-tageja |
Kantavat ajatukset luokituksen taustalla:
OSM-tageista on käytetty seuraavia: highway, surface, mtb:scale, tracktype, smoothness, obstacle, access, bicycle, width, piste:type, trail_visibility. Näiden tagien yhdistelmien avulla on pyritty tunnistamaan väylien ominaisuuksia. Koska käytössä ei ole yhtä "mtb:scale"-tyyppistä tagia ja huomioiden soraväylien vaihtelevan kunnon, luokituksen päättely tageista on todennäköisyyksien arviointia.